Kan extra inname van bepaalde voedingsstoffen aderverkalking voorkomen en eventueel terugdringen?

Ja, dat is in veel gevallen mogelijk, want aderverkalking ofwel atherosclerose is vrijwel altijd vooral te wijten aan tekorten in de voeding.

Aderverkalking is een vaak lange tijd onopgemerkt degeneratief proces waarbij de bloedvaten stug en bros worden en plaatselijk vernauwingen gaan vertonen. Daardoor kunnen verschillende hart en vaatziekten ontstaan.

Gezonde bloedvaten zijn soepel, sterk en wijd genoeg om het bloed onbelemmerd naar alle delen van het lichaam te laten stromen. Het lichaam houdt het gecompliceerde fijnvertakte netwerk van dikke tot zeer dunne bloedvaten zelf in goede conditie. Bij dit voortdurende onderhoud vervullen uiteenlopende voedingsmoleculen belangrijke functies.

Zo kan een tekort aan antioxidanten leiden tot oxidatieve aantasting van de bloedvatwanden, waardoor deze stug en kwetsbaar worden en uiteindelijk zwakke plekken en kleine beschadigingen gaan vertonen.

Extra inname van antioxidanten kan deze ongunstige ontwikkeling tegengaan. Vooral vitamine C blijkt wat dit betreft heel effectief te zijn. Deze voedingsstof heeft namelijk niet alleen krachtige antioxidanteigenschappen maar zorgt ook voor het onderhoud en het herstel van de collageenstructuren die de bloedvatwand sterkte geven. Bij onvoldoende vitamine C kan ongewenste crosslinking optreden: het ontstaan van dwarsverbindingen tussen de gecompliceerde collageenmoleculen, waardoor de bloedvatwand eerst hard en stug en tenslotte bros en kwetsbaar wordt.

Door verschillende oorzaken kunnen de door vrije radicalen veroorzaakte kleine beschadigingen het begin vormen van gevaarlijke bloedvatvernauwingen. Met name kan dat gemakkelijk gebeuren als de voeding veel zogenoemde verzadigde vetten bevat. Zulke vetten stollen namelijk reeds bij relatief hoge temperatuur en daardoor vormen ze gemakkelijk verdikkingen op de kleine beschadigingen in de bloedvatwanden. Behalve vetten kunnen zich ook bepaalde soorten cholesterol op de wanden afzetten.

Een voedingsstof die zowel de neerslag van verzadigde vetten als van cholesterol kan tegengaan is visolie. Daarin bevinden zich namelijk veel meervoudig onverzadigde vetten, voedingsstoffen die er onder meer toe bijdragen dat de verzadigde vetten vollediger verbranden zodat ze geen gelegenheid krijgen om bloedvatvernauwingen te veroorzaken.