Hoe kan het verlies van microvoedingsstoffen in de keuken tot een minimum worden beperkt?

Een aantal factoren is in verband daarmee belangrijk.

Koop op de eerste plaats zoveel mogelijk verse onbewerkte producten, want alleen daarin zijn nog vrijwel alle vitamines, mineralen en andere microvoedingsstoffen aanwezig. Belangrijk is verder dat een groot deel van de maaltijden bestaat uit rauwkost, dat wil zeggen onbewerkte groenten en vruchten. Koop alleen onbespoten, biologisch verbouwde producten, bij voorkeur in een winkel met een hoge omzetsnelheid.

Bewerkingen zoals hakken, in plakjes snijden en raspen dienen pas vlak voor de maaltijd plaats te vinden, want alleen in een heel en onbeschadigd product blijven de voedingsstoffen optimaal bewaard.

Voedsel dat niet rauw gegeten kan worden kan het beste worden bereid door stomen, stoven of roerbakken. Ook bij magnetronbereiding gaat relatief weinig van de voedingswaarde verloren.

Een bereidingswijze waarbij vaak veel voedingsstoffen vernietigd worden is koken. Mocht u toch besluiten om gerechten te koken gebruik dan zo weinig mogelijk water en doe een deksel op de pan zodat het voedsel door de stoom wordt verhit. Gebruik van het kookvocht voor het maken van een jus of saus is een uitstekende manier om te zorgen dat de in het vocht terecht gekomen nutriënten niet verloren gaan.

Ook bij bakken, braden en frituren kunnen door langdurige verhitting nogal wat vitamines verloren gaan. Vooral vetoplosbare vitamines worden bij frituren vernietigd. Bij grillen blijven de vitamines betrekkelijk goed behouden. Deze methode heeft bovendien als voordeel dat (vrijwel) geen vet wordt gebruikt.