Lopen vegetariërs extra risico op tekorten aan bepaalde voedingsstoffen?

Ook zonder vlees en vleesproducten kan een gezond voedingspatroon worden samengesteld. 

Vlees wordt vooral beschouwd als een belangrijke eiwitleverancier, maar ook zonder vlees kan voor voldoende eiwitinname worden gezorgd. Dat kan onder meer door veel peulvruchten, zuivelproducten, sojaproducten en uit de volle korrel bereide graanproducten in het menu op te nemen.

Het eten van vlees is in feite heel ondoelmatig, want voor de productie van 1 kg vlees worden tegenwoordig gemiddeld circa 7 kg plantaardige eiwitbronnen zoals granen en soja verbruikt. Er zou in de wereld veel meer voedsel beschikbaar zijn als méér plantaardige eiwitten direct voor de mens beschikbaar zouden zijn in plaats van eerst als veevoeder gebruikt te worden.

Mensen die in het geheel geen producten van dierlijke oorsprong  dus ook geen eieren en zuivelproducten  consumeren noemt men veganisten. Deze personen lopen gevaar dat ze niet voldoende vitamine B12 naar binnen krijgen.

Vitamine B12 speelt bij tal van biochemische processen een rol en is onder meer heel belangrijk in verband met de productie van DNA. Voor veganisten is vitamine B12suppletie daarom zeer aan te raden.

Overigens geldt voor vegetariërs en veganisten, zoals voor iedereen, dat alleen door zowel een gezond voedingspatroon als orthomoleculaire suppletie een optimale conditie en gezondheid bereikt en gehandhaafd kan worden.