Kunnen bepaalde voedingsstoffen helpen om het geheugen te verbeteren?

Ja, verschillende vitamines en andere voedingsstoffen kunnen ertoe bijdragen dat het vermogen om feiten en gebeurtenissen te onthouden en in herinnering te roepen wordt hersteld en verbeterd.

Geheugenproblemen zijn vaak het gevolg van stoornissen in de hersenstofwisseling; dat wil zeggen van het chemisch functioneren van de hersencellen. Zulke stoornissen kunnen bijvoorbeeld het gevolg zijn van onvoldoende bescherming tegen vrije radicalen, overmatig alcoholgebruik, of te zware belasting met lichaamsvreemde stoffen.

Onderzoekresultaten wijzen erop dat antioxidanten een belangrijke rol spelen in verband met het tegengaan van de veroudering van de hersenen, en dat ze kunnen helpen om de achteruitgang van geheugenfuncties te voorkómen. Ook veel andere voedingsstoffen spelen bij het functioneren van de hersencellen een rol. De eerste maatregel ter behoud en verbetering van de geheugenfuncties is dan ook: gezonde voeding en orthomoleculaire suppletie. De basissuppletie die iedereen in deze tijd zou moeten nemen bestaat uit een goed multipreparaat en tenminste 1 gram vitamine C per dag.

Ter verbetering van het geheugen kan boven de basissuppletie onder meer nog vitamine B-complex worden genomen. De vitamines van het Bcomplex dragen op uiteenlopende wijze bij aan het goed functioneren van de hersenen. In het bijzonder zijn wat dit betreft de vitamines B3, B6 en B12 van belang.

Ook de positieve invloed op het geheugen van Ginkgo biloba, een uit de Tempelboom verkregen extract, is in uiteenlopende onderzoeken aangetoond. Deze heilzame werking is onder meer te danken aan het therapeutische effect van deze stof met betrekking tot de bloedvoorziening van de hersenen.

Een andere voedingsstof om het geheugen te verbeteren is DMAE (DiMethylAminoEthanol), een substantie die wordt aangetroffen in sardientjes en ansjovis, en die ook als voedingssupplement verkrijgbaar is. DMAE bevordert de totstandkoming van acetylcholine, een stof die bij de werking van de hersenen een belangrijke rol speelt.

De productie van acetylcholine kan ook worden gestimuleerd met ALC (acetyllcarnitine), een stof die zowel in de voeding voorkomt als door het lichaam zelf gemaakt wordt. Op oudere leeftijd gaat de productie in het lichaam vaak achteruit, om welke reden dan suppletie is aan te bevelen.