Welke soorten microvoedingsstoffen zijn er?

Sinds het begin van de twintigste eeuw is steeds duidelijker geworden welke microvoedingsstoffen, dat wil zeggen vitamines, voedingsmineralen en andere in kleine hoeveelheden benodigde substanties, onze voeding moet bevatten.

Welke soorten vitamines zijn er?

Tot de vitamines worden gerekend:

  • vitamine A,
  • bèta caroteen,
  • de vitamines B1, B2, B3, B5, B6 en B12,
  • PABA,
  • foliumzuur,
  • biotine,
  • choline,
  • inositol,
  • vitamine C,
  • vitamine D,
  • vitamine E 
  • vitamine K.

Welke soorten mineralen zijn er?

De belangrijkste mineralen en spoorelementen zijn:

  • calcium,
  • magnesium,
  • kalium,
  • selenium,
  • zink,
  • mangaan,
  • chroom,
  • ijzer,
  • koper,
  • jodium,
  • strontium,
  • borium,
  • molybdeen,
  • vanadium,
  • lithium,
  • rubidium,
  • chloor,
  • fosfor,
  • germanium
  • natrium.

Welke andere soorten voedingsstoffen zijn nog meer belangrijk voor je gezondheid?

Essential Fatty Acids

Uit de orthomoleculaire voedingswetenschap is verder bekend dat naast vitamines en voedingsmineralen nog diverse andere voedingsstoffen in geringe hoeveelheden van belang zijn om de gezondheid te behouden en te verbeteren. Zo is er een groep stoffen, de essentiële vetzuren ofwel EFA's (Essential Fatty Acids), die in het lichaam nodig zijn bij uiteenlopende belangrijke processen. Deze substanties kunnen niet, of vaak moeilijk, door het lichaam worden gemaakt en moeten dus uit de voeding beschikbaar komen.

Bioflavonoïden

Belangrijk zijn ook de bioflavonoïden, een familie heilzame plantaardige stoffen die onder meer de werking van vitamine C ondersteunen. Tot de bioflavonoïden behoren onder meer Ginkgo biloba en silymarine.

Aminozuren

Ook worden vrije aminozuren wel tot de micronutriënten gerekend. Aminozuren zijn onderdelen van eiwitten, gecompliceerde moleculen die worden toegepast als bouwmateriaal en voor vele andere vitale taken in het lichaam. Suppletie van vrije aminozuren, dat wil zeggen aminozuren die geen onderdeel van een eiwit vormen, kan vaak bijzonder heilzaam zijn.

Co-enzym Q10

Heel belangrijk voor het behoud en de verbetering van de gezondheid en fitheid is verder co-enzym Q10, een stof die in het lichaam nodig is bij de omzetting van voedingsenergie in voor het organisme bruikbare energie. Verder komt het voor dat de lichaamsproductie van enzymen, moleculen die zorgen dat specifieke chemische gebeurtenissen in lichaamscellen plaatsvinden, onvoldoende is. Deze enzymen moeten dan via voedingssuppletie beschikbaar komen, reden waarom ze dan vaak tot de microvoedingsstoffen worden gerekend.