Zijn bakken, braden, grillen en frituren gezonde manieren van voedselbereiding?

Helaas meestal niet. Vooral bij hoge verhitting van met name eiwitten kunnen namelijk bepaalde schadelijke substanties ontstaan, die onder meer het kankerrisico verhogen.

Frituren is extra ongunstig omdat het voedsel daarbij nog heter wordt dan bij bakken en grillen, een gevolg van het volledig omgeven zijn door heet vet. De schadelijke stoffen verzamelen zich bij frituren vooral op het buitenste laagje van het voedsel. Daarom wordt wel geadviseerd om het vel van vis en kip pas na het frituren te verwijderen.

Lang en op hoge temperatuur frituren (tot 225° C) is zeer schadelijk. Het frituren van aardappels beneden 140° C kan daarentegen weinig kwaad.

Een nadeel van bakken, braden en frituren is verder dat de onverzadigde vetten die bij deze bereidingswijzen vaak worden gebruikt bij verhitting vrije radicalen vormen. Dat zijn schadelijke deeltjes die op lange termijn de gezondheid aantasten.

Te verkiezen zijn bak en braadproducten die relatief weinig onverzadigde vetten bevatten, zoals olijfolie, roomboter, kokosolie en ossenwit. Het nog steeds soms gegeven onjuiste advies om linolzuurverrijkte frituurolie te gebruiken kan men beter niet opvolgen, want linolzuur hoort als meervoudig onverzadigd vetzuur beslist niet in de frituurpan. Gebruik ook beslist géén sojaolie of zonnebloemolie om in te frituren, te bakken of te braden.

Verder gaan, zoals bij iedere vorm van verhitting, ook bij bakken, braden, grillen en frituren uiteenlopende microvoedingsstoffen verloren.

Het zogenoemde roerbakken, een kortdurende bereidingswijze waarbij slechts weinig olie wordt gebruikt, is een wél goede manier om groenten, vis en vlees te bakken.